fredag 5 februari 2010

Hinder i vägen

Natten till torsdagen drabbades min dotter av kräksjuka, så efter att ha sprungit upp till henne varje timme så var jag lite av ett vrak i går. Dessutom gick jag nästan bara och väntade på att själv drabbas, man har ju hört hur smittsamt det är. Torsdagens löpning utgick hursomhelst, det fanns varken lust eller energi.
Tursamt nog verkar både jag och min fru inte drabbas, men än återstår det inkubationstid, så vi ropar inte hej ännu.

Motivationen är fortfarande inte på topp, jag har inte samma längtan efter att få springa. Lite trist och lite skrämmande. Samtidigt är jag inte heller direkt motvillig till att ge mig ut för att springa eller gå ner till gymet och springa på löpband, det är bara den där längtan som jag är van att ha som är borta. Jag skyller på snön och kylan helt enkelt.

I tisdags gick jag ned till gymet efter jobbet och sprang 12 km i olika tempon. Värmde upp 4 km, stretchade och sprang sen 2,5 km i ökande fart, från 5:00 till 4:38. Joggvilade 500 meter och sprang sen 1,5 km i 4:45-tempo, för att än en gång joggvila 500 meter. Sista "intervallen" blev 1 km i 4:34-tempo innan det var dags att jogga ned i 2 km. Ett ganska roligt pass faktiskt, eftersom det hände något hela tiden. Det var inte direkt genomtänkt i förväg, utan det blev vad det blev under tiden som jag sprang.
Passet summerades 12 km @ 5:23 med 162 bpm (81%) i snittpuls.


Diagram med fart och puls

Jag fortsätter att göra mina prehab-övningar varje morgon och tre gånger i veckan är det dags för "200 situps" samt "20 chinups". Har även börjat göra en övning jag hittade på Runners World US som heter Tick Tock:



Prehab- och coreträningen har ett jättebra resultat, framför allt styrkemässigt och i fråga om stabilitet. Förr fick jag väldigt lätt ont i ryggen om jag t ex slant på nåt halt eller på annat sätt "ryckte till". Numera har de mindre musklerna som stabiliserar ryggen blivit starkare och framförallt snabbare, så när jag t ex åkte skridskor och höll på att ramla så hände ingenting. Förr hade jag fått ryggskott eller åtminstone några dagars ryggvärk för nåt dylikt.
Även utseendemässigt är det en stor skillnad. Nej, jag kommer INTE lägga upp några bilder på bloggen, jag lovar! Dessutom så pratar vi inte om några rutor, men  så småningom kanske de åxå träder fram en smula. Man kan ju alltid hoppas. Beach 2010, here I come... :)

5 kommentarer:

  1. Jag har ju tappat löpglädje så jag vet vad det innebär. Kanske kan du i den mån du kan inför loppet försöka "hålla dig ifrån" löpningen ett par dagar. Gör gott tror ja. Eller så kan du läsa texter om löpning, brukar funka för mig.

    SvaraRadera
  2. Zebban:

    Hoppas du hittar tillbaka till ljuset om inte får vi ta ett långpass inom kort.

    /Gax-Staffan

    SvaraRadera
  3. @Miranda: När jag väl kommer ut så älskar jag att springa, men det där suget efter att springa är inte riktigt där. Det går nog som sagt över när det blir lite mer barmark.

    @Staffan: Vi kan väl te ett långpass ihop oavsett tycker jag.

    SvaraRadera
  4. Stabilitetsträning regerar!

    Inte så konstigt om motivationen dippar i perioder när man tränar så mycket. Ibland är det bara ett jobb, liksom.

    SvaraRadera
  5. @Fredrika: Stabilitetsträningen har gett fantastiska resultat med enkla medel.
    Det kan ju vara nackdelen med att följa ett träningsprogram, att det ibland känns som ett "jobb". Dock ger det resultat som jag inte hade fått om jag lagt upp träningen själv, så jag är superglad att jag har "commitat" till det.

    SvaraRadera