lördag 18 juli 2009

Njuter av eftermiddagssolen...

...på kollis vid Brommaplan. Efter dagens långpass som tog mig via Solvalla, Rissne, Rinkeby, Järva och Barkaby. Där stannade jag på McDonalds och köpte en liten Cola samt en McFlurry Daim. Konsumerade detta medan jag gav mig av mot Jakobsberg för att sen vid 20 km vika av tillbaka till kollis via Lunda, Spånga och Ängby. Tanken från början var att springa 20 km för att sen vända hemåt och totalt få ihop 40 km, men vägen hem visade sig väldigt mycket kortare. När jag insåg det så var jag inte sugen på att springa en extrarunda bara för att få ihop 8 extra km.
Passet summerades 32K @ 5:59 med 150bpm (75%) snittpuls.

Idag varvade jag löpning och gång som på tidigare långpass, vilket börjar kännas naturligt. Det är nog det perfekta upplägget för mig under gax.

Frågan om huruvida man ska sova under lopp har ställts på Funbeat. Jag planerar inte att sova under gax, om jag inte absolut måste. Personligen tror jag inte att jag klarar av att börja springa efter att ha sovit. Risken att stelna till är åxå väldigt stor, vilket tillsammans med segheten efter att ha sovit förmodligen gör det väldigt jobbigt att komma igång.

Skovalet är fortfarande något som ockuperar mina tankar. Jan S skrev på Funbeat att han sprungit i Asics GT21xx, vilket skulle passa mig. I morgon tänker jag åka till stan och testa några modeller som jag funderar på. Förhoppningsvis hittar jag några som jag kan springa in under Italien-vistelsen.

I morgon blir det en välförtjänt vilodag. I veckan har jag sprungit varje dag utom fredag, så efter dagens långpass är benen värda vila.

6 kommentarer:

  1. Verkligen intressant att läsa om dina GAX förberedelser. Och förberedelser är ju a och o där. Annars med sovandet - var kan man sova under loppet? Själva stationerna kommer väl ganska sällan.

    SvaraRadera
  2. Det finns inga ställen speciellt avsedda för sovande, så man få hitta själv. Är man riktigt trött så kan nog var som helst funka :)

    SvaraRadera
  3. Jag tog en powernap på 12-timmars. Jag var lite stel men gick i 2 km och fick ny kraft att springa i 6-minuterstempo. Den powernapen på 25 minuter räddade hela min tävling :) Men så gäller det ju att bara sova 20-25 minuter och inte hamna i djupare sömn.

    SvaraRadera
  4. Ska bli spännande att se vilka skor du vljer. De där Vasque som du nämnde i ett inlägg tidigare: jag köpte ett par såna för två veckor sedan men har inte hunnit prova dem. Men de satt om gjutna på foten, jag har breda fötter och har haft det svårt att hitta trail-skor. fick ju returnera mina TNF Arnuva för de var för smala.

    Förresten, fick tag på en nathan-rygga i göteborg så jag skippar den i stockholm.

    jaja, lycka till med skoval, och alla andra val :)

    //Anders

    SvaraRadera
  5. @askan: Tänker du på handhållen GPS så blir det inte så. Jag förlitar mig på mina eminenta kartläsarkunskaper (IRONI!). Jag är verkligen skitkass på att läsa kartor, så egentligen borde jag ha en GPS, men har inte råd att köpa en för detta lopp.

    SvaraRadera