torsdag 2 juli 2009

Sommar, sommar, sommar

Nog är det härligt att sommaren har kommit?! Förvisso har det tagit ett tag att acklimatisera mig till värmen, men det är dumt att klaga när värmen äntligen kommit.
Träningen har kommit igång ganska bra igen. Lunchlöpningarna på nya jobbet börjar så smått att arta sig. Jag håller fortfarande på att utforska området, så varje löptur bär av åt ett nytt håll.

I helgen som gick hann jag med ett kortare pass på lördagen, närmare bestämt 17 km @ 5:25 från kollis till Kanaanbadet t o r. Det var tredje dagen i rad som jag sprang, men det kändes ändå bra.
I söndags var det så äntligen dags för långpass, veckans höjdpunkt! Från kollis (Brommaplan) bar det av via Spånga mot Kälvesta, där jag vek av mot Maltesholmsbadet och tillbaks mot Alvik och hem till kollis igen. Sprang enligt modellen springa 4.5 km och gå 500 meter. Passade på att njuta extra mycket av detta passet och verkligen ta det lugnt. Passet summerades till 31 km @ 6.20 med 144 bpm snittpuls (72%). Mycket lugnt med andra ord! Drack enormt mycket, drygt 3 liter vätska, vilket är mer än "normalt". Stannade bl a i Nockeby och köpte en halvliters Coca-Cola, som jag i princip svepte.
Jag invigde min nya Nathan HPL-020-rygga, som visade sig vara helt underbar att springa med!

Den här veckan har det blivit lunchlöpning tisdag och onsdag. I tisdags blev det 8 km @ 5-tempo med 158 bpm (79%). I onsdags var blev det 9 km @ 4:48 med 161 bpm (80%). Det passet innehöll en evigt lång backe från Årsta upp till Österberga. Jag hade än en gång stora problem med kramp i framsida höger smalben, vilket gjorde att jag fick stanna flertalet gånger för att stretcha och lossa på skosnörena. Irriterande så det förslog!

Dagens lunchpass är inte planerat ännu, men jag uppsöker säkert en lång backe och tröttar ut mig i den. :) Solen skiner och det är varmt som attan, så det lär bli ännu ett ruggigt svettigt pass. Det är bara att bita ihop...

Det är idag 44 dagar kvar till gax och det börjar pirra lite av nervositet. Planeringen fortgår och det som kanske är svårast att bestämma är drop bags och dess innehåll. Energistrategin är i princip klar och jag vet ungefär vad som behöver kompletteras i utrustningsväg. Jag och Magnus ska träffas och planera lite mer i detalj hur hela resan ska genomföras. Mitt livs största äventyr är närmare än nånsin! Nästa år ersätts gax100 med gax trans scania, så det var ren tur att jag anmälde mig till årets upplaga!

2 kommentarer:

  1. 44 dagar, ja. Hu. Fick träningsplaneringen för de närmaste tre veckorna av Skogen igår. Det är verkligen allvar nu. 50 miles känns väldigt lagom...

    På söndag åker jag ner och rekar i två-tre veckor, så är det något särskilt du undrar om angående de sista 50 milesen så hojta gärna. Det är möjligt att jag hinner springa någon bit av första gax-halvan också, i mån av tid.

    Drop bags, säger du. Man kan bli nojig för mindre.

    SvaraRadera
  2. 50 miles känns lockande :D

    Jag hör av mig om jag undrar något, kan inte riktigt komma på nåt just nu.

    Drop bags är en planeringsnarkomans värsta mardröm!

    SvaraRadera