onsdag 13 januari 2010

Backintervaller i sol och kyla

Solen sken och det var ca -10ºC när jag gav mig ut på dagens löprunda. Målet var backintervaller och det skulle göras 8 st 35 sekunder långa intervaller med 1 minuts vila emellan. Det är normalt sett ett kort pass, brukar inte bli längre än ca 7 km totalt, men eftersom jag "missade" 3 km igår så beslöt jag mig för att ta igen dem idag.

Värmde således upp drygt 6 km innan det var dags att köra igång. Idag hade jag fått med mig min LungPlus, vilket visade sig vara enda anledningen till att jag överhuvudtaget skulle kunna genomföra passet i kylan.
Jag slarvade lite med stretchingen med rädsla för att hinna kallna för mycket.

Backen jag hade valt var brant och det kändes i benen redan efter tredje intervallen att det skulle bli riktigt tufft. La in en minut extra vila efter fjärde intervallen för att kunna ge lite mer på slutet. Benen blev rejält stumma i slutet av intervallerna, men jag fick till slut ihop alla 8 intervallerna. Pust! Yey!


Brunnsviken i vinterskrud

Totalen hamnade på 11 km. Under intervallerna var snittet 167 bpm och max 179 bpm. Snittempot under intervallerna var 5:50, vilket ger en fingervisning hur brant backen var. Trots snuvan och förhöjd puls på sistone så var dagens pass ganska "normalt" alltså. 


2 kommentarer:

  1. åh så vackert det var runt Brunnsviken då! Bra jobbat med intervallerna, men är det verkligen nödvändigt med lungpuls vid -10?

    SvaraRadera
  2. Ett vanligt distanspass hade jag nog kunnat köra utan LungPlus, men gårdagens intervaller där jag ansträngde mig rejält hade varit i princip omöjliga att genomföra. Mina luftrör gillar inte när termometern närmar sig -10º, men tack vare LungPlus kan jag köra som vanligt och jag slipper hostan pga ansträngningsastma/köldastma på kvällen.

    SvaraRadera