lördag 2 januari 2010

Gott nytt år!

2009 har passerat och nu ligger ett helt nytt år för våra fötter. För min egen del summeras 2009 med "fantastiskt". Visst sprack min stora dröm om att klara 100 miles innan jag fyllde 40 år och jag fick för första gången uppleva hur det är att bryta lopp, vilket är en nyttig erfarenhet även om det kan vara fruktansvärt bittert.
Min erfarenhet av ultradistanser har vuxit och jag blir mer och mer säker på min egen förmåga.

Under 2009 har jag sprungit totalt 2880 km, vilket är 25% längre än 2008. Mitt mål för 2010 får bli 3650 km, dvs i snitt en mil om dagen. Det skulle innebära en ökning med 26%, inte alls omöjligt väl? En bra målsättning tycker jag allt, eller vad säger ni?

Löpträningen har tagit lite semester den senaste veckan, eller iaf sen i tisdags. Dock har övningarna jag fått av Andreas blivit gjorda alla dagar utom på nyårsdagen. Nyårsafton spenderades hos goda vänner i Vallentuna och när vi kom hem på nyårsdagen så var det vila, mat och mys som gällde.

Andreas har försett mig med programmet för januari och det är en del förändringar igen, mer om det i senare inlägg. Hoppas ni alla kan se tillbaka på ett bra år och framåt på ett ännu bättre 2010!

5 kommentarer:

  1. Gott nytt år ultrabrorsan! Skall bli spännande att följa dig 2010, året då du kommer att casha in :D

    Eftersom du frågar... tror du verkligen du behöver öka träningsmängden såå mycket? Vad jag minns tränar du ju en hel del styrka också. Inte för att jag tror det är omöjligt, men för att jag tänker mig att lagom träningsmängd är anpassad till ens mål. Jag vet ju i och för sig inte vad du har i kikaren efter TEC ;)

    Hur som helst - GO HARD!!!

    SvaraRadera
  2. Casha in va ordet sa Bill... :) Jag tänker iaf se till att klara de få målsättningar som jag sätter upp för året. Bryta lopp är inte kul lixom ;)

    Vad gäller träningsmängden så är den inte på något sätt skriven i sten. Som min träning ser ut nu så snittar jag 70-80 km/vecka framöver.
    Jag har just nu inga planer efter TEC, utan fokuserar på det helhjärtat.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Zebban:
    Zebban:

    Det låter som en stor ökning i mina öron men vad vet jag :=)
    Var skulle ökning vara i? intervall,fartlek,långpass eller generellt bara mera mängd av allt inom löpning?

    Om jag inte mins fel så gjorde "Rune Larsson" sitt bästa löpar år det året han tränat minst.........

    /Staffan

    SvaraRadera
  5. @Staffan: Jag undrar hur mycket Rune sprang det året... ;) Ökningen är nog snarare en utjämning av luckorna. Med mitt nya träningsupplägg sen i november så blir snittet nånstans runt drygt 70 km/vecka, men jag ser inga problem att höja det ytterligare under året. Så länge balansen med familj, arbete och återhämtning fungerar.

    SvaraRadera