fredag 15 januari 2010

Pannlampspass runt Brunnsviken

I tisdags det damp ner en Funbeat-inbjudan från min kompis Peter till gemensamt pannlampspass runt Brunnsviken. Mitt schema sa 15 km distans, så vad passar bättre än just en runda runt Brunnsviken, som för övrigt ligger knappt en kilometer från min bostad.

Peter ringde mig vid 18:20 igår kväll när han lämnade jobbet och sprang till Stallmästargården för att se om några fler skulle ansluta där, men ingen syntes till. Jag sprang längs Hälsans Stig för att möta Peter och i höjd med Koppartälten såg jag en pannlampa komma studsande. Skymningen hade övergått till mörker, men snön reflekterade ljuset från omgivande gatlyktor, bilar och hus, vilket skapade en något spöklik stämning.

Vi sprang medsols runt Brunnsviken och underlaget bestod nästan uteslutande av välpackad snö, vilket oftast erbjöd godkännt grepp. Vi kom snabbt in i ett lagom prat-tempo och tuffade på utan större ansträngning. Mina ben kändes oväntat fräscha. Träningsvärken i baken från onsdagens backintervaller fanns kvar, men det var inget som störde eller hindrade.

När vi kom fram till Haga Forum så var det dags för Peter att avvika, medan jag fortsatte hemåt. Det var faktiskt riktigt trist att plötsligt springa ensam.



Väl hemma vid porten var det dags att se hur det gått. 15 km @ 6:00 med 155 bpm (77%) i snittpuls. Långsammare än jag trott och lite högre puls än jag förväntar mig till det låga tempot, men snuvan finns ju kvar så det är kanske inte så konstigt trots allt. Det var hursomhelst ett riktigt lugnt och skönt pass.

Tack för inbjudan Peter, det gör jag gärna om framöver! Nästa gång kanske vi t o m blir några fler.

5 kommentarer:

  1. Härligt! Hade gärna hängt på en sväng, men förkylningen vill inte riktigt ge med sig. Suck!

    Nu vill vi alla veta vad ni pratade om. Jag menar, vad snackar ni killar om när ni springer där ensamma i pannlampeskenet?

    SvaraRadera
  2. Nästa gång får du följa med, det var riktigt mysigt. Trots att jag rundan Viken 100-tals gånger så kändes det ändå nytt att göra det på vintern och i mörkret.

    Vi pratade mest om motorer, öl, fotboll, fruntimmer och annat som vi män pratar om när vi slipper er kvinnor... ;)

    SvaraRadera
  3. Härligt att ni män fick lite quality-time :) . Brunnsviken verkar riktigt populärt att springa runt; kanske man borde turista där vid tillfälle!

    SvaraRadera
  4. @Sofie: Hehe ;) Om du inte gjort Brunnsviken så är det verkligen dags! Passa på medan kylan är kvar, då är det fantastiskt vackert. Även sommartid är det underbart att springa längs vattnet.

    SvaraRadera
  5. Hm det lät ju inte så spännande. Tur att man inte är grabb med andra ord ;)

    SvaraRadera