tisdag 5 januari 2010

Välfyllda depåer

Efter en veckas löpvila och flera veckors kvalificerad kolhydratladdning så var det dags att rasta benen. Eftersom det stod snabbpass på menyn så valde jag löpbandet. Inte ens med LungPlus vill jag försöka mig på att löpa utomhus när det är närmare -20º!

Har haft en förkylnigskänsla i kroppen idag, med lite rinn från näsan och "smaken" av förkylning i munnen. Det bekräftades av lite förhöjd puls under uppvärmningen. Inte mycket, men tillräckligt för att märkas, typ 6-8 slag.

Värmde upp 3 km, stretchade ordentligt och satte sen av i 4:30-tempo under 5 km. Kroppen hade fullt med energi och det var först på slutet av tempodelen som det började kännas lite jobbigt. Snittpulsen låg på 178 (89%) och nådde som högst 185 bpm (94%). Det är inte var dag jag når den pulsen minsann.
Störst problem var ändå värmen. 4 km in på tempodelen kändes det som jag skulle överhettas, inte så skön känsla. Tog min vattenflaska och sprutade i ansiktet för att svalka lite. Riktigt jobbigt!

Avslutade med 2 km nedjogg och sen fick det vara bra. Efter en rejäl stretch så var det skönt att gå hem och duscha. Löpband är fortfarande inte roligt... I morgon blir det förhoppningsvis 15-17 km distans UTOMHUS!

2 kommentarer:

  1. Jag tror nästan att jag sprang bredvid dig på gymmet. Körde också ett rätt snabbt pass och kroknade rejält under sista fem minuterna pga värmen.

    Löpband är bra för skallen eftersom det är monotont och man blir jäkligt varm. Om du klarar av det på ett bra sätt får du en bra grund för de långa passen ;-)

    Lycka till med satsningen mot TEC!

    SvaraRadera
  2. Jaså minsann? Ha ha, världen är bra liten minsann! Antingen var det varmare än vanligt, eller så var det för att jag låg så högt i puls. Hursomhelst så kan nog löpbandslöpning vara bra för att bygga pannben, men jösses va trist det är!

    SvaraRadera