fredag 3 april 2009

Dags för vila?

Äntligen fredag! Hur det än är så är fredagar en dag som alltid andas positiva vibbar. Helgen ligger framför en och man kan kanske få sova lite längre, orka vara uppe lite längre, hinna göra allt man vill eller måste och som inte hinns med på vardagarna.

Jag skjutsade först frun till jobbet, dottern till skolan och sen åkte jag till Silva. Jag köpte en Silva ex3connect till min fru i veckan, men dockningsstationen funkade inte så jag fick byta den. Jag har två fd kollegor som arbetar på Silva, så det gick smidigt att byta. Jag kan för övrigt rekommendera deras nya stegräknare. Man kan ha den runt halsen eller i väskan och den funkar ändå. Sen kopplar man den till datorn och registrera sina steg på Silvas sajt Silvaconnect, där du kan "tävla" mot andra eller t ex utmana kompisar. Den kanske inte passar oss löpare, men det finns ju de som hellre promenerar, inte för att jag förstår dem... :)

Inför dagens tränings å hade jag inte bestämt riktigt vad jag skulle hitta på. De dubbla långpasssen satt kvar i kroppen och jag ville inte göra något som kunde skada mig.
Tanken från början var backträning, men jag insåg att 60 km i Ursvik kanske fyllde min backträningskvot den här veckan.
Vad göra? Tempopass runt Råstasjön kändes för tråkigt. Mitt PB därifrån nyligen skulle bara hänga över mig och stressa. Till slut bestämde jag mig för ett MP (Marathon Pace) pass i backarna mellan Haga Södra och Haga Norra, samma ställe som förra fredagen.
Mitt MP är, med lite tur, mellan 5:10 och 5:20, så det är farten jag har programmerat min Garmin med. MP-passet ser ut som följer: 2 km upvärmning, 11 km @ 5:10-5:20, spurt 2 km 4:50-5:10, nedjogg valfri sträcka.

Värmde alltså upp, stretchade och körde i gång i backarna. Först ner, sen upp, sen ner, ja ni förstår. Höll lite för hög snittfart, trots att jag försökte sakta ner. Angenäma problem kanske.
Fick problem med magen i nedförsbackarna, men det höll sig i schack uppför. Tror att vätskebältet klämde åt för hårt helt enkelt.

Tog mig runt 7 varv innan jag gav mig av hemåt igen. Spurtade 2 km och nedjoggen blev bara några hundra meter.


Upp och ner hela vägen, det ger förhoppnigsvis allsidig träning

Kroppen kändes bra på alla sätt, inte ont nånstans, men det märks att långpassen har dränerat mig. Det finns inget extra att ge, varken mentalt eller fysiskt. Det är nog dags för återhämtning om jag ska orka nästa vecka. Kanske springer jag i morgon bitti, men det återstår att se.

Summering av dagens pass: 16 km @ 5:13. Snittpuls 156 BPM (79% av max) vilket förvånar mig oerhört mycket. Förra veckans pass var kortare, aningen snabbare (5:00) och då var snittet 165 bpm. Nåja, det kanske betyder att jag förbättras helt enkelt.

Nu är det dags för mig att trycka i mig godis och glass medan jag tittar på TV, det tycker jag att jag är värd!

Ha en riktigt trevlig helg!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar