söndag 19 april 2009

Summering av veckan

Idag skulle min dotter Alicia på kalas i Fjärilshuset i Haga mellan 10.15 och 12, så efter att ha lämnat henne där passade jag på att ge mig ut på veckans sista pass. Jag valde att springa ett tempopass med enda kravet att få ihop 17 km.

Förutsättningarna var inte de bästa. Dels var jag på lite "mingel" i går kväll och fick i mig både skumpa, öl, ostar och kex. Eftersom jag dricker väldigt sällan så "kommer kroppen i obalans" (bakfull i folkmun?) för väldigt lite. Dels bestämde sig två olika grannar i huset att festa till det med öppna balkongdörrar, så jag fick inte sova mycket. En av dem satte igång att bröla "Blaze of glory" när han kom hem från krogen vid 5-snåret, jag hade kunnat mörda den jäveln!

Helt ur slag var jag dock inte när det var dags att springa, men jag ställde lite lägre krav på min prestationsförmåga med natten i åtanke. Jag gav mig av längs Brunnsviken mot Haga Forum och svängde sen norrut mot Universitetet där jag vek av österut och nästan sprang hela "Bellmanrundan", för att sen ansluta till Hälsans stig runt Brunnsviken och fullborda varvet. Några hundra meter från Fjärilshuset stannade klockan på 17 km, perfekt!

Brunnsviken runt via Stora Skuggan

Jag ignorerade i princip klockan under hela löpningen, utom för att kontrollera distansen några gånger så att jag inte hade räknat helt fel. Farten fick bli som den blev helt enkelt. Benen och känslan fick bestämma tempot. Det kändes bra under hela löpningen, bortsett från de första kilometerna under uppvärmningen då kroppen kändes svårstartad, och jag höll ett förhållandevis jämnt och lagom högt tempo.

Totalt blev det alltså 17 km @ 4:58 med snittpuls 162 bpm (82% av HRmax)


Dagens pass i staplar och linjer

Veckan som gått
Söndag kväll och det är dags att summera ännu en vecka. Det har flutit på bra hela veckan och trots att jag ökat träningsmängden de senaste veckorna så känns kroppen ändå förhållandevis bra idag. Totalt 90 km har jag skrapat ihop, samt 2 gymbesök. Det blir svårt att toppa detta kommande veckan, men jag ska göra ett försök att åtminstone tangera det.

Lidingö Ultra är nu mindre än 3 veckor bort och det innebär att jag sart måste ta beslut: Är det "tävling" eller träning. En sak är klar och det är att jag ska slå min förra tid om 5.30h. Frågan jag brottas med är om jag ska satsa på LU eller fortsätta med gax-träningen och se LU som ett långpass, med enda målet att slå min gamla tid. I-landsproblem...

Jag kör nog på som vanligt den här veckan och gör ett mellanting nästa vecka genom att trappa ner, men inte så mycket som jag skulle gjort om jag sasat helhjärtat på LU. Hur låter det? Jag är kass på att ta beslut ibland...

Vi ses veckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar