fredag 17 april 2009

Mera Yasso!

Efter en dags löpvila var det så dags igen. Jag bestämde mig för ännu ett Yasso-pass, likt det jag gjorde förra veckan. Dock ändrade jag lite i passet. Istället för en fast vilotid så valde jag istället en sträcka, närmare bestämt 400 meter. Så passet som programmerades in i min Forerunner lyder 10 x 800 m @ 5:08 - 5:18 med 400 meters valfri vila. Jag räknade med att göra minst 8 intervaller, men helst 10. De två sista fick bli valfria helt enkelt.

Jag värmde upp genom att springa bort till Råstasjön, knappt 3 km. Sista tidens ganska krävande träning har satt sina spår och jag är medveten om att jag kanske ligger nära gränsen för vad min kropp tål i fråga om träningsvolym. Dock är det snart dags att dra ner lite inför Lidingö Ultra, så jag kör på enligt plan. Jag lysnar extra noga på kroppen nu för att inte riskera något.


Råstasjön är verkligen som gjord för intervaller och ligger på perfekt uppvärmningsavstånd

Väl framme vid Råstasjön så stretchade jag min ganska stela lekamen. Solen sken och det var förhållandevis varmt. Svag vind gjorde det behagligt. Hellre lite kallt än lite varmt om man uttrycker sig så.

Första intervallen var ångestfylld som vanligt. Hittade inte flytet, benen kändes som om de fladdrade åt alla håll, andningen var oregelbunden och syrebristen påtaglig. Inget stämde, men jag visste att det skulle ge med sig så småningom. Gick ut för hårt och snittade 4:09. Gick ca 100 m och joggade resten av vilan.

Andra intervallen kändes klart bättre. Benen började vänja sig vid farten och lungorna fick ihop tillräckligt med syre åt mina hungrande muskler. Dock gick det för sakta och slutade på 4.21.

Efter det följde de andra intervallerna på i rask följd. Snitten blev 4:18, 4:20, 4:14, 4:12, 4:22, 4:11. För att få jämna varv runt sjön så valde jag att göra 9 intervaller och den sista blev inte helhjärtad och stannade på 4:25 i snittid. Jag borde bitit ihop, men nu är det försent att göra nåt åt det.

Lite grafer för den intresserade

Totalt sett var jag ganska nöjd med resultatet av dagens pass. Jämför man med förra veckans pass så var vilan ca 30 sekunder kortare och snitthastigheten de första 8 intervallerna liiiite snabbare, närmare bestämt 0,1 sekunder :D
Den 9:e och sista intervallen sänkte snittfarten med 1 sekund. Nästa vecka ska jag försöka mig på alla 10 intervallerna och se till att göra dem på måltiden 4:13 i snitt, först då är jag helt nöjd!

Snittpulsen under intervallerna var 173 bpm (86%).

Idag vilar jag benen och styrketränar istället, men i morgon är det dags igen. Förhoppningen är att hinna med runt 15-20 km i marathonfart, men det återstår att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar