tisdag 5 maj 2009

Äntligen på fötter igen!

Så var det dags att ge sig ut på första löppasset på en hel vecka. Kändes som evigheter sen sist. På sistone har jag ju ökat distansen så mycket att det nästan blir en chock att inte springa.

Tanken var att jag skulle gett mig ut vid 10-tiden, men min Garmin klagade på oladdat batteri, så jag satte klockan i en extern laddare och väntade till ungefär kl. 10.40 innan jag kom ut genom dörren. Det är dags att köpa ny klocka, synd att det dröjer ända till juni innan Forerunner 310XT kommer.

Satte av uppför backen längs Gustav III:s Boulevard, vilket alltid är ett misstag. Den är lång och väl uppe på krönet så har man hög puls och lungorna fulla av koldioxid som kroppen inte hunnit vädra ut ännu = syreskuld. Nåja, det gick bra den här gången hursomhelst och jag styrde kosan mot SAS Institute vid Brunnsviken. Där vek jag av mot Haga och följde Hälsans Stig hela vägen ner till Haga Forum.

Tanken med dagens runda var att väcka kroppen till liv, men i ett beskedligt tempo för att inte chocka eller bli sjuk igen. Benen slog dövörat till och bestämde sig för att 5:00-tempo var melodin idag. Flera gånger försökte jag slå av takten för att upptäcka att jag saktade ner till typ 5:10, inte 5:40 som låg närmare mitt mål.

Vädret var snudd på perfekt för löpning. 10º och mulet, tidvis mycket lätt duggregn och i princip ingen vind alls. Så här ska det vara på alla lopp!

Efter Haga bar det av hemåt igen längs samma väg ungefär. Kroppen kändes pigg och alla delar verkade fungera som de skulle. Det kanske kommer gå bra på lördag trots allt?

Summering av dagens pass: 8,4 km @ 5:02 med 163 BPM (83%) snittpuls.
Lite högre puls än önskvärt, men inte så konstigt trots allt.

2 kommentarer:

  1. Zebban: Sprang i idag 8.4 km i 4.57min/km fart med samma fenomen för hög puls..... är det oron inför loppet eller ja vad är det....

    Med tanke på att vi både ska köra på lördag kommer du att köra någon mer träning? Hade tänkt köra ett till pass på torsdag men med tanke på dagens skit pass är jag mycket osäker.

    Hur tänker du?

    /S

    SvaraRadera
  2. Jag kommer gymma idag och springa typ 8-10 km i morgon, lite lugnare med farthöjningar. På fredag tror jag att det blir en kort tur åxå, men det återstår att se. Kanske helt enkelt vilar då.

    SvaraRadera