onsdag 27 maj 2009

Sista riktiga passet innan maran...

...blev faktiskt två!

Igår vaknade jag till ett helt fantastiskt väder. Solen sken och det var knappt ett moln på himlen. Helt perfekt väder för löpning? Nej, inte för mig. Jag föredrar 15º och mulet, men om man ska springa en mara i typ 24º och sol så är det skönt att hunnit med några pass under samma omständigheter. Vi har ju inte varit bortskämda med sol och värme hittills, så kroppen är verkligen inte van vid att springa i den miljön.

Hursomhelst så laddade jag 4 små Perfecta-flaskor med Perpetuem, tog med mina Endurolytes-piller och gav mig av ut i solskenet. Siktade in mig på Rissne och väl i höjd med Ursviks Motionsgård stannade jag och stretchade som vanligt, innan jag vek av mot Lötsjön.
Tempot låg enligt plan runt ganska behagliga 5:15, vilket är lite snabbare än mitt tänkta marathontempo. Rundade sedan Lötsjön och Råstasjön två gånger innan det var dags att vända hemåt igen.

Jag är inte förtjust i att springa i värme, men det är ju som sagt väldigt bra att hinna acklimatisera sig inför maran. Det var påtagligt jobbigt på slutet, även på ett så kort pass.
Väl hemma summerades passet till 16 km @ 5:16 med 160 bpm (80%) i snittpuls. Varken bra eller dåligt egentligen.

Jag älskar trots allt att vara i solen och ville inte missa dess välgörande strålar, så jag beslöt mig för att avsluta dagens löpning med ett intervallpass. Ett stenkast från min bostad ligger Kolonnvägen som är som gjord för 400 meters intervaller, så dit gick färden. Programmerade min Garmin med 6 x 400 meter med 1 minuts vila. Farten fick bli vad den blev, känslan fick styra.
Första intervallen sprangs i hyffsad motvind och kroppen blev nog lite chockad av det höjda tempot. Efter vilan bar det av igen och nu var det medvind, vilket faktiskt blev jobbigt då jag inte fick nån svalka alls. Sen radades restrerande intervaller upp och efter sista bar det av hemåt igen.

Totalt adderades 4 km till dagens träning och väl hemma var det dags att se hur intervallerna hade avlöpt. Snittfarten blev 4:21 med följande tider/intervall: 4:18, 4:18, 4:26, 4:20, 4:28, 4:17,0. Helt klart gjorde motvinden sitt på tredje och femte intervallen :) Snittpulsen under intervallerna låg strax över 170 bpm (85%) och maxade på 180 bpm (90%) på näst sista.

Med den avslutningen var jag iaf nöjd med dagens pass och i princip utmattad. Det tog några timmar innan jag kände mig återställd. Resten av veckan tar jag det lugnt. I morgon ska jag ut på en lugn 10a runt Haga, men i övrigt vilar jag och laddar inför lördagen.

MarathonMia har gjort en fantastisk översikt över sin vecka, missa inte den. Jag önskar att jag hade hälften av hennes struktur i min uppladdning, då kanske jag skulle prestera lika bra som henne.

6 kommentarer:

  1. gött att höra. Sista urladdningen liksom. Jag gillar precis som du att springa i 15 grader och moln - håller tummarna för det vädret på lördag.

    Tack för orden "Fantastisk översikt" - fast det är ju inte bara planering som krävs, det ska ju genomföras också :)

    Planen är att köra en rugbyöppning om kroppen känns stark - starta med flaggmannen för 3:30 - sen löka sista biten och ha tid tillgodo... tror jag.

    SvaraRadera
  2. Att gå ut i 5:00-tempo känns väl ambitiöst för mig. Då kommer jag nog ta slut rätt hårt vid 25-30 km.
    Jag tror nog att jag siktar på drygt 5:20 första varvet och sen förhoppningsvis ha krut kvar för att öka. Dvs "negative splits" som det så fint heter.

    SvaraRadera
  3. jag har aldrig lyckats med negativ split - men jag vill liksom se hur långt jag håller och sedan ha tid tillgodo för att slippa känna stress.

    Men i 5:20-fart kommer du ju greja PB ändå :D

    SvaraRadera
  4. Hmm, 5:00-tempo kan jag ju faktist hålla i några timmar, så jag kanske hänger på en stund. Vi får väl se hur kroppen och knoppen känns på lördag...

    SvaraRadera
  5. Lycka till! Tufft pass så kort inpå loppet.

    SvaraRadera
  6. @Fredde: Vill hålla i gång benen lite, de får inte tro att det är vila på gång. :)

    SvaraRadera